Q & A

Okidoki! Kul att ni kommenterat vad ni undrar, bara att fråga på! Tänkte svara på det nu.
Först och främst: Malin, min kamera heter Nikon Coolpix P500, är jättenöjd med den hittills. Hoppas bara jag får tid snart att sätta mig ner och läsa lite om den och lära mig alla inställningar som jag inte använt än så länge. Men jag är absolut nöjd med det köpet!

Lovisa, det stämmer att vi inte har någon hall (tråkigt)! Eftersom vi har heltäckningsmatta i hela lägenheten förutom köket så tar vi av oss skorna och ställer vid dörren. Jackor och sånt hänger vi i våra egna garderober eftersom det inte finns några krokar vid dörren, men som du skrev så behöver man oftast inte ta av sig (eller ha på sig rättare sagt) så mycket i det här klimatet!

Unni, jag har åkt hit genom International Business School och pluggar deras utbildning Photojournalism som innebär att jag kommer få ett diplom från dem samt ett certifikat från SBCC (skolan). Här i USA så pluggar man ju vanligtvis minst två år på college, vilket innebär att man får en Associates Degree men genom min utbildning får jag ett certifikat som heter typ Associate of Arts, vilket betyder att man har utbildat sig inom ett visst område. Fördelen med att åka med IBS är att våra kurser är förregistrerade och vi har möjlighet att välja vissa själva och vara säkra på att få dem och inte behöva "crasha" kurser i början av terminerna som en del amerikaner behöver göra. Dock så är det lite konstigt att min utbildning heter Photojournalism eftersom jag endast kommer läsa två kurser i journalistik och resten inom multimedia/grafisk design. Det som är bra är att jag till nästa termin får välja tre av mina fyra kurser själv och då kan välja vad jag vill rikta in mig på mer -i mitt fall grafisk design eftersom jag läser en sån utbildning hemma i Sverige och vill jobba med det i framtiden.

För att svara på de andra frågorna så tycker jag att utbildningsnivån har varit varierad hittills. Trodde innan jag åkte att jag skulle få kämpa som bara den i varje kurs men så är det inte. Jag skulle säga att nivån är likadan som att plugga på universitetet i Sverige och mycket beror på vem man har som lärare i de olika kurserna, vad de har för "regler" och hur hårda de är. T ex så har jag läxor till varje journalistiklektion och en ganska sträng lärare medan jag i digital imaging har en lärare som inte ens tar närvaro och där nivån på kursen verkligen är nybörjare (vilket säkert skulle va toppen om man är nybörjare i Photoshop men som inte ger mig nånting för att jag redan har gjort allt vi går igenom). Detta gör det skönt att jag får välja själv nästa termin, vilket gör att jag kan välja kurser för den nivå jag vill.

Hur mycket tid man vill lägga ner på att plugga efter skoltid är olika från person till person. För min del beror det på hur mycket läxor jag har och när de ska vara inlämnade. Ofta har vi alltid någonting att göra men det kanske inte är till nästa dag vilket gör att man kan skjuta upp det om man vill. Jag skulle nog ändå säga att jag pluggar cirka en timme varje vardag för ofta är det nånting att läsa till nästa dag. (Ibland hoppar jag dock över och pluggar mer nästa dag i stället.) Detta är nog den enda skillnaden mot universitet i Sverige, man har mer läxor. Dock så tror jag att om man gör läxorna här så vinner man på det när det är dags för midterms och finals för då "kan man" redan allt och behöver inte plugga så mycket (till skillnad från Sverige då jag i alla fall har fått råplugga inför tentorna för att man inte har läst så mycket innan).

Jag tycker absolut att man klarar sig på pengarna från CSN. Dock så är det viktigt att tänka på att om man ska plugga i USA så är det inte samma tanke som på en skola i Sverige, att man får låna utrustning till vissa lektioner (som jag trodde) utan det ingår att man ska skaffa det själv. Jag har ju exempelvis fått köpa en kamera för jag behöver det till min fotokurs och Adobe Design-programmen för att vi jobbar i dem. Har ju även köpt en ny dator men det är bara för att programmen inte skulle funka på min gamla och att jag ändå behövde en Mac till nästa höst. Men det är definitivt en extra utgift man ska tänka på om man vill plugga något kreativt program då man behöver extra utrustning.

När det gäller prisnivån på mat/nöjen/resor så är allt väldigt billigt för oss svenskar nu eftersom dollarn är så låg. T ex så gick vi på bio i dag och det kostar bara 40 spänn. Framför allt så har jag upplevt shoppingen här som väldigt billigt jämfört med hemma. Även teknikprylar är mycket billigare och jag har sparat tusenlappar på att köpa min dator här. Resa är inte heller så relativt dyrt. Kostar cirka 350 spänn att åka tur och retur till Los Angeles till exempel.

Shit, det blev ett långt inlägg, men väldigt kul med frågor så kör på om det är något mer ni undrar!
Bye bye for now!
Kommentera inlägget här: