San Diego

Okidoki kids! Här kommer nu hela historien om min helg i San Diego:

I fredags vid kvart i sju, stod vi trötta men förväntansfulla och väntade på tåget. Resan skulle ta fem timmar och fyrtio minuter.

Åkte förbi en hel del städer och hade havsutsikt nästan hela vägen. Var finare när solen kom fram, här över ser det ju nästan kallt ut. Resan gick bra och jag lyckades somna till några timmar i alla fall.

Sen kom vi äntligen fram till San Diego och jag fell in love på en gång! Otroligt vackert. Häftigt att se alla skyskrapor. I Santa Barbara är det bara låga hus och lite mer av en "spansk" känsla på arkitekturen osv så därför var det kul att San Diego kändes så amerikansk på en gång.

Började vår promenad mot Lucky D's Hostel där vi skulle bo. Tog cirka en kvart. Var kul att gå genom staden, fotade en hel del med nya kameran, som jag för övrigt är väldigt nöjd med!

Framme på Lucky D's och detta var utsikten från vårt rum. Ett himla häftigt ställe måste jag säga! Fräscht, billigt, frukost och sängkläder ingick i priset. Åker ni nån gång till SD så ska ni definitivt bo här. (Och jag kommer definitivt åka tillbaka.)

Grym inredning och atmosfär! Efter att ha fräschat till oss efter tågresan gick vi för att ta en buss till ön Coronado Island som ligger precis bredvid. Hade hört att det skulle va fina stränder och häftig utsikt in mot fastlandet och San Diegos skyline.

Väntar på bussen. När den kom tog det cirka 15 minuter att åka till ön. Dock fattade vi fel eller busschauffören sa fel för vi blev avsläppta på fel ände. Hamnade vid stranden, som var helt fantastiskt vacker, men såg inte alls SD. Gick en promenad längs med stranden och försökte hitta till andra sidan.

Väldigt bred strand och jättefin sand. Låg väldigt fina hus längs med vägen, där alla hade pool och låg i solstolar och drack drinkar.

Tillsist kom vi fram (efter tre timmars promenad) till andra sidan ön och kunde kika in mot San Diego. Blåste väldigt mycket och vi var trötta och frös men glada att vi hittat rätt.

Tog bussen tillbaka till stan och duschade, tog en power nap, svidade om till kvällsoutfiten och gick ner till the common room. På Lucky D's ordnar personalen olika aktiviteter för de som bor där och tar med alla ut på stan. Denna kväll bjöds det på gratis vodkashots. Kvällen började bra!

Träffade en hel del folk från olika ställen i världen. Lucky D's är ett internationellt hostel vilket betyder att inga amerikaner får bo där (vilket är konstigt för att jag nu i efterhand kom på att vi faktiskt träffade några amerikaner som bodde där, hmm) så vi träffade bl a några från Danmark, Tyskland, England och Irland.

Började alltså kvällen med shots och öl och sen bar det vidare ut till 5th avenue där alla uteställen ligger i San Diego. Åkte längst upp i en skyskrapa där en klubb låg på terassen. Coolt ställe med pool, dansgolv och bar med utsikt över stan och under bar himmel.

Insåg inte att detta var ett fancy place och att min moijto skulle kosta 14 dollar, men god var den i alla fall. Här hängde vi hela kvällen, dansade, snackade, drack och hade det trevligt.

The englishmen, aka Ron och Harry, haha. Hade en riktigt rolig kväll och träffade jätteroliga människor!

Även på toaletten var det nice!

När utestället hade stängt gick vi tillbaka till vårt hostel och där träffade vi två sköna amerikaner, Frank och Elliot. Efter en awesome kväll och en hel del fyllesnacks i korridoren somnade vi utmattade.

Gick upp ganska tidigt på lördagsmorgonen och möttes av frågan "shouldn't you be at Sea World?" av alla vi mötte. Tydligen hade jag kvällen innan berättat för alla att vi skulle till Sea World och frågat om alla ville följa med. De ville de inte för att vi skulle åka så tidigt (men kom inte upp ur sängen tidigt ändå). Bjöds på "all you can make waffel breakfast" så slängde i oss lite käk och gick sen till bussen som skulle ta oss till Sea World. Tog ca 30 minuter att åka dit.

Hade förväntat mig lite mer av Sea World, men det var kul. Häftigast var att se showen med alla späckhuggare. Här bodde tydligen späckhuggaren som var med i Rädda Willy och detta är deras största attraktion.

Var på Sea World tills åtta på kvällen ungefär, hade sen tur att hinna med bussen in till stan. Fräschade till oss och gick till the common room och drack öl och snackade. Hängde med danskarna och tyskarna från kvällen innan och gick sen vidare ut till en klubb.

Hamnade på ett rätt konstigt ställe! Mötte också en hel del konstiga människor men hade riktigt kul. Konstigast var handfaten på toaletten. Tänk er att killarnas och tjejernas toalett delas av en vägg. I denna vägg var det hål för gemensamma handfat, så man såg inte personen på andra sidan, men man tvättade händerna i samma vatten, skumt.

Stannade tills det stängde och sen gick vi hem där jag däckade på en gång. Tack för bärhjälpen Angie! Morgonen efter inleddes med frukost, utcheckning och en promenix på stan.

Har haft en helt fantastisk helg i San Diego! Roligaste helgen sen jag kom till USA och roligaste helgen på mycket länge! Kommer definitivt åka tillbaka och skulle absolut kunna bo där i framtiden.

Nu är det tillbaka till verkligheten som gäller. I dag har vi ju varit lediga från skolan pga Labor Day och i morgon kickar det i gång igen med läxor och vardag. Nu ska jag därför plugga lite och krypa ner i sängen. Har varit en tuff helg..
Kram till er alla där hemma!